Tilbehør/ Vegansk

Sprøde grønkålschips

Grønkålschips_Green_Umami

Jeg kan køre kål ned i rå mængder. Det er egentlig ikke lige en sætning, jeg troede, jeg skulle høre mig selv sige, men ikke desto mindre så er den god nok og jeg er står gerne ved det. Særligt i form af grønkålschips, som jeg vil vove, at påstå er kommet for at blive. I hvert fald hjemme hos os, og da det er en yndlingsvintersnack, så skal de også med over fra den gamle blog.

Grønkålschips har været ret hypede de sidste par år, men skulle du endnu ikke have prøvet dem, så gør dig selv den kæmpetjeneste, at pakke din indre kålskeptiker væk og kast dig ud i disse. De er nemme at lave, de knaser, er salte og kryderede på den helt rigtige måde, de er sunde, børn og andre grøntsagsskeptikere elsker dem og så har de masser af umami. Det er altså win-win-win 🙂

Hemmeligheden bag at få dem ekstra gode er, at give dem god lang tid i ovnen ved lav temperatur. Så bevarer du både en flot grøn farve og får sprøde, og ikke brændte kålchips. Jeg foretrækker at lave grønkålschips så enkle som muligt, men for både smag og næring tilsætter jeg gærflager. Gærflagerne tjener to formål:

1) De er meget næringsrige og en god kilde til B12 vitamin
2) De giver en lækker oste-umamismag. Jeg bruger gærflager fra Engevita, som blandt andet kan købes på nettet.

Gærflagerne kan også erstattes med revet parmesan for ikke-veganere.

Grønkålschips_Green_Umami

Grønkålschips

Print opskrift
Antal: 4 pers. Tidsforbrug: 45 min.

Ingredienser

  • 1 stort bundt grønkål
  • 1 god spsk olivenolie
  • 3-4 spsk gærflager
  • 3/4 tsk. flagesalt

Instruktioner

1

Vask grønkålen grundigt.

2

Rib bladene fra stilkene og riv dem i mindre stykker (ca. 5x5 cm).

3

Tænd ovnen på 100 grader.

4

Læg dem til afdrypning på et rent viskestykke og lad dem blive godt tørre.

5

Put herefter de tørre kålstykker i en stor pose sammen med olie, salt og gærflager og massér godt rundt (uden at mase kålen).

6

Bred grønkålen ud på en bageplade. Er der meget kål, skal du muligvis bruge to plader. Det er vigtigt, at de ikke ligger oven på hinanden, men er spredt godt ud.

7

Sæt dem i ovnen og bag dem i ca. 30-35 min. til de er sprøde, men stadig grønne. Kig til dem ca. hvert 10 minut.*

8

Efter ca. 20 min. kan du tilsætte ekstra gærflager, hvis du godt kan lide en lidt mere ostet smag (det foretrækker jeg personligt).

Note

*Hold øje med kålen. Der er stor forskel fra ovn til ovn. Chipsene er færdige, når de er sprøde, men stadig grønne. Hvis du har to plader i ovnen, så flyt rundt på pladerne et par gange og forvent, at kålen skal have længere tid i ovnen. Nogle gange bliver de yderste grønkål også hurtigere færdige. Tag dem fra efterhånden.

Nyhedsbrev

Du vil måske også kunne lide

Ingen kommentarer

- Kommentér -